Co s nevhodnými vánočními dárky
Tisková zpráva ze dne 23.12.2013
dTest: Co s nevhodnými vánočními dárky?
Když spotřebitelé pod stromečkem najdou o tři velikosti větší svetr nebo jiný dárek, který je právě nepotěšil, nemusí zoufat. Často je možné dárky vrátit nebo vyměnit za něco jiného. Stačí jen vědět, jak na to.
Obchodníci v kamenné prodejně nemusí zboží přijmout zpět bez udání důvodu, řada z nich to ovšem dělá a nabízí možnost zboží vyměnit, nebo dokonce vrátit. „Jedná se o nadstandardní službu, prodejce si tedy sám stanoví podmínky, zejména dobu pro vrácení či formu výměny. Často není možné například vrácení hotovosti, namísto toho dostane zákazník časově omezenou poukázku na další nákup,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest. Informace o podmínkách výměny nebo vrácení by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek pak musí obchodník dodržet a právo na výměnu či vrácení zboží je v tomto případě soudně vymahatelné.
K výměně je třeba přinést nepoškozený výrobek, nejlépe nerozbalený či v původním obalu, na oblečení by stále měly být připevněny původní visačky. Důležitý je také doklad o zaplacení, s tím však může být potíž. Pokud dárce účtenku nechce poskytnout nebo o ni obdarovaný raději nepožádá, aby jej neurazil, lze se o výměnu pokusit i bez ní; někteří prodejci zboží přijmou i tak. Nejčastější to bývá u zboží, které prodává jen konkrétní obchod či řetězec.
Při nákupu na internetu je situace odlišná – zde totiž právo na odstoupení od smlouvy zaručuje přímo zákon. Lhůta činí 14 dní od převzetí zboží, výhodu zde tedy mají ti, kteří si nechali dárky doručit takřka na poslední chvíli. „Je třeba pamatovat na to, že odstoupení od smlouvy musí být ve čtrnáctidenní lhůtě obchodníkovi doručeno, nestačí je pouze odeslat,“ upozorňuje Lukáš Zelený. „Někteří internetoví prodejci tuto lhůtu dokonce prodlužují, doporučujeme proto nahlédnout do obchodních podmínek,“ upřesňuje Zelený. Kromě kupní ceny požadujte také vrácení poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke kupujícímu.
Vzor pro odstoupení od kupní smlouvy uzavřené přes internet je k dispozici na www.dtest.cz/vanocni-darky. Pomoc spotřebitelům s vracením nevhodných vánočních dárků poskytnou odborní poradci dTestu na poradenské lince 299 149 009.
Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
dTest, o.p.s. je největší českou organizací na ochranu spotřebitele, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.