Jahodové jogurty téměř bez jahod
Tisková zpráva z 3.9.2013
dTest: Jahodové jogurty téměř bez jahod, zato s chemií
V testu kvality jahodových jogurtů spotřebitelského časopisu dTest se ukázalo, že pouze tři ze 17 testovaných výrobků se obešly bez přídavku umělých aromat a barviv.
Obsah ovoce v jahodovém jogurtu není stanoven žádnou vyhláškou, skutečně použité množství jahod se proto může u jednotlivých jogurtů významně lišit. K dosažení jahodové chuti, vůně či barvy si pak velká většina výrobců pomáhá syntetickými složkami. Ze 17 testovaných jahodových jogurtů jich 14 obsahovalo umělou příchuť. Kromě toho v nich byla i barviva, například často používané barvivo E 120, označované také jako košenila, karmín, nebo kyselina karmínová, které bývá spojováno s hyperaktivitou dětí.
„Pokud je v jogurtu dostatek ovocné složky, nemusí si vypomáhat aromaty, barvivem, škrobem či želatinou, proto doporučujeme těmto položkám na obalu věnovat pozornost,“ vysvětluje Ondřej Jánoška z redakce časopisu dTest. Je ovšem pravda, že na etiketu se nemůžeme vždy spolehnout. „Výrobci na etiketách často slibují více ovoce, než pak v jogurtu skutečně je. Lákají například také na označení „živý jogurt“ či „živé kultury“, což je rovněž poměrně zavádějící - požadované množství ušlechtilých živých bakterií mléčného kysání totiž musí obsahovat každý výrobek označovaný jako jogurt,“ dodává Ondřej Jánoška.
Vítězem testu se stal jahodový jogurt Billa Naše bio, který obsahoval zdaleka nejvíce jahod, a obešel se zcela bez umělých barviv či aromat. V senzorickém (smyslovém) testu překvapivě hodnotitelům více chutnaly jogurty dochucované uměle. Dobrou zprávou ale je, že nejlépe v tomto hodnocení dopadl jogurt AGRO-LA Jihočeský jogurt
z Jindřichova Hradce, který nejen neobsahoval žádné chemické náhražky, ale navíc se co do množství jahod umístil na čtvrtém místě ze všech testovaných vzorků.
Pouze s přírodními složkami si vystačil již jen jeden z testovaných výrobků - Bio selský jogurt Hollandia, ten však nezabodoval v senzorické části testu.
Celý test jahodových jogurtů publikovaný v časopise dTest 9/2013 najdete na www.dtest.cz/jahodove-jogurty
Kontakty pro média:
Václav Beneš, benes@dtest.cz, tel.: +420 604 660 290
Vlasta Tichá, ticha@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.