Od 13. 8. 2013 recyklační poplatky nekončí

Tisková zpráva ze dne 13.8.2013

dTest: Poplatky za recyklaci zcela nekončí

V některých médiích se objevily zprávy o tom, že od 13. srpna se již neplatí recyklační poplatek. Informace je ovšem nepřesná; naopak u nejdražších elektrospotřebičů platí tato povinnost ještě následující dva roky.

Zákon rozlišuje takzvaný příspěvek na recyklaci nově zakoupeného elektrozařízení a dále příspěvek na ekologickou likvidaci elektroodpadu, hrazený za spotřebiče uvedené na trh před rokem 2005. Zatímco první uvedený poplatek se bude hradit u všech spotřebičů i nadále, na recyklaci většiny „historických spotřebičů“ už výrobci dále přispívat nebudou. Proto by se cena mnoha elektrospotřebičů měla o tento poplatek nyní snížit.

„U velkých domácích spotřebičů zůstane ještě dva roky vše při starém. Je tomu tak proto, že mají zpravidla delší životní cyklus a nepodléhají tolik módním trendům,“ vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený a dodává: „Jejich výrobci budou do kolektivního systému přispívat i nadále a zákazníci se tedy při nákupu dovědí, kolik tento příspěvek činí.“

Příspěvky na historický elektroodpad se nadále hradí u těch spotřebičů, u nichž jsou současně nejvyšší (například pro ledničky a mrazáky je stanoven poplatek ve výši 217 korun). V těchto případech by mělo platit, že je poplatek uváděn jako součást konečné ceny. „Jak dlouhodobě dTest upozorňuje, vyčleňováním recyklačního poplatku z ceny je spotřebitel uváděn v omyl, což ovlivňuje i jeho rozhodnutí týkající se koupě výrobku,“ vysvětluje Lukáš Zelený a doplňuje: „Údaj o výši poplatku má pouze informativní význam.“

Více k tomuto tématu na http://www.dtest.cz/clanek-3001/dtest-potvrzeno-recyklacni-poplatek-musi-byt-soucasti-konecne-ceny

 

Kontakty pro média:                                      

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Nikola Švábová, svabova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Díky kotlíkové dotaci můžu v naší obci lépe dýchat