Marně čekáte na dodání balíku? Braňte se!
TZ z 19.8.2014
dTest: Marně čekáte na dodání balíku? Braňte se.
Kdo by to neznal. Poslali vám poštou zásilku prostřednictvím služby Balík Do ruky, doma však v určeném termínu marně čekáte na příchod doručovatele. Zásilka se totiž buď opozdila, nebo místo doručení leží na poště a vy máte ve schránce oznámení o nezastižení adresáta. Obrana však existuje.
Balík Do ruky bohužel není zárukou doručení opravdu „do ruky“. Služba VašeStížnosti.cz zaznamenává v poslední době množící se stížnosti na doručování zásilek ze strany České pošty. Lidé nejčastěji řeší situace, kdy po obdržení textové zprávy, že balík Do ruky bude doručen následující den, doma marně čekají, zatímco zásilka leží na poště. Výjimkou nejsou ani případy, kdy Česká pošta nedodrží garantovaný termín dodání balíku Do ruky. „Doporučujeme spotřebitelům bránit se formou reklamací a stížností. Jen tak lze docílit plnění závazků Českou poštou a zkvalitnění jejích služeb,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Oproti službě Balík Na poštu lze v případě služby Balík Do ruky předpokládat, že jej Česká pošta doručí přímo na zadanou adresu nebo se o to alespoň pokusí. Teprve pokud doručovatel adresáta nezastihne, zanechá mu ve schránce oznámení o uložení zásilky na poště. „Pokud vás zaskočí výzva ve schránce, přestože jste byli po celou dobu na dané adrese, můžete na příslušné poště podat reklamaci vadného dodání. Lze také telefonicky požádat o opakované doručení jiný vhodný den, a to zcela zdarma. Děje-li se tak opakovaně, podejte současně i podnět Českému telekomunikačnímu úřadu k provedení kontroly,“ doporučuje Lukáš Zelený.
Česká pošta výslovně garantuje doručení balíku Do ruky následující pracovní den po podání. Málokdo ví, že podle Poštovních podmínek pro dodržení této lhůty stačí, když bude adresát daný den vyzván k převzetí zásilky u příslušné pošty, nebo jen to, že zásilka bude k vyzvednutí připravena. To však jedině „v případě, že i přes veškerou snahu o doručení balíku byl pokus o doručení neúspěšný,“ jak je uvedeno na webové stránce www.ceskaposta.cz. I zde je tedy na místě reklamace. Reklamujte na kterékoliv poště a neodcházejte bez potvrzení, které by mělo obsahovat shrnutí reklamace a datum jejího uplatnění. Česká pošta je povinna reklamaci vyřídit nejpozději do 30 dnů od jejího přijetí. Pokud se v této lhůtě k reklamaci nevyjádří nebo jí nevyhoví, můžete do jednoho měsíce podat námitku k Českému telekomunikačnímu úřadu. Zahájení řízení o námitce je však spojeno s poplatkem.
Proti zamítnuté reklamaci je také možné se bránit pomocí postupů České pošty. „Česká pošta se odmítla zabývat stížnostmi svých zákazníků podanými prostřednictvím služby mimosoudního řešení sporů VašeStížnosti.cz, neboť disponuje vlastním systémem řešení stížností, který považuje za plně dostačující. Nejste-li tedy spokojeni s poskytováním poštovních služeb, nezapomeňte kromě uplatnění reklamace podat i stížnost. Stěžovat si můžete i telefonicky nebo e-mailem,“ uzavírá Lukáš Zelený.
Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Vanda Jarošová, jarosova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110
dTest, o.p.s. je největší českou organizací na ochranu spotřebitele, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.