dTest: Při odstupování od smluv chybují spotřebitelé i prodejci

Tisková zpráva ze dne 7.2.2014

Zatímco při nakupování přes internet spotřebitelé obvykle vědí, že mají právo zakoupené zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu, v jiných případech si nejsou právem na odstoupení od kupní smlouvy jisti a chybují. Situaci neusnadňují ani prodejci, kteří spotřebitele o jejich právech mnohdy nepoučí, což je v rozporu se zákonem.

Na poradnu dTestu se obrátil manželský pár, který před koncem loňského roku povolal do své domácnosti servisního technika na pravidelnou prohlídku jejich drahého vysavače. Technik manželům na místě prodal novou podlahovou hlavici za více než deset tisíc korun. Po několika dnech si manželé uvědomili, že hlavici nepotřebují. Zatelefonovali tedy prodejci a odstoupili od kupní smlouvy. Podle starého občanského zákoníku však bylo odstoupení neplatné.

„Jako první pochybil servisní technik, který opomněl splnit svou zákonnou povinnost informovat spotřebitele při uzavírání kupní smlouvy o jejich právu na odstoupení. Další chybu udělali majitelé nechtěné hlavice, když pro odstoupení zvolili telefonickou formu. Zákon totiž stanovoval, že odstoupení musí být provedeno písemně,“ říká vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a dodává: „Podobných případů je hodně a spotřebitelé jsou často ještě méně informovaní. Při prodeji mimo prostory obvyklé k podnikání, tedy například v domácnosti, si ani neuvědomí, že uzavřeli kupní smlouvu a mají právo od ní odstoupit.“

Při uzavření kupní smlouvy mimo prostory obvyklé k podnikání zákon umožňuje od smlouvy do 14 dnů od uzavření odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce. U koupě zboží se za počátek lhůty pro odstoupení považuje okamžik převzetí. „O právu na odstoupení musí podnikatel spotřebitele písemně poučit. Pokud tak neučiní, platí pro kupní smlouvy uzavřené po 1. lednu 2014 lhůta delší, a to jeden rok a 14 dnů. Jestliže během této lhůty podnikatel zjistí své pochybení a spotřebitele dodatečně poučí, běží od okamžiku poučení běžná 14denní lhůta. Zákon už nevyžaduje, aby odstoupení bylo provedeno písemnou formou, ovšem je třeba si uvědomit, že odstoupení učiněné po telefonu se bude jen velice těžce prokazovat. Pro dodržení lhůty pro odstoupení stačí, bylo-li oznámení nejpozději poslední den lhůty odesláno,“ shrnuje Lukáš Zelený problematiku odstupování od kupních smluv, jež se od 1. ledna letošního roku řídí novým občanským zákoníkem.

Na základě doručeného odstoupení je podnikatel povinen do 14 dnů vrátit veškeré peněžní prostředky, které přijal od spotřebitele. Spotřebitel je ve stejné lhůtě povinen vrátit zakoupené zboží i s příslušenstvím a případnými dárky.

Spotřebitelé, kterým nejsou milé návštěvy podomních prodejců, mohou dát svůj názor najevo například pomocí vzkazu na dveřích. Časopis dTest připravil pro tyto účely samolepku s výzvou „Prodejci, nezvoňte“, kterou si může kdokoli zdarma objednat na adrese www.dtest.cz/nezvonte.

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

dTest, o.p.s. je největší českou organizací na ochranu spotřebitele, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Díky kotlíkové dotaci můžu v naší obci lépe dýchat