Ztrátě radosti z dovolené mohou předejít sami spotřebitelé

tisková zpráva z 27. června 2013

dTest: Ztrátě radosti z dovolené mohou předejít sami spotřebitelé

Spotřebitelé běžně podepisují smlouvy, aniž by si důkladně četli obchodní podmínky. Výjimkou není ani oblast cestování. A přitom pouhé přečtení dokumentu by mohlo zákazníky předem upozornit na různé nepříjemnosti.

Obchodní podmínky cestovních kanceláří mohou napovědět mnohé o očekávané dovolené. Kdyby je zákazníci pozorně četli, nedohadovali by se v průběhu dovolené či po ní s cestovní kanceláří, že například strava typu all inclusive byla vymezena jen na určité hodiny, třílůžkový pokoj byl pouze pokojem dvoulůžkovým s přistýlkou v podobě palandy, případně že klimatizace nefungovala, neboť obchodní podmínky připouštěly její fungování jen v určitých měsících. „Klienti by si jistě v mnoha případech rozmysleli, zda chtějí dovolenou s různými nepraktickými omezeními podstoupit, často ovšem podepisují smlouvy bez čtení příloh a vzápětí jsou zklamáni,“ říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Stěžovat si na něco, co zákazník sám potvrdil svým podpisem, je ovšem velmi problematické. „Pokud se nejedná o vysloveně nezákonné ustanovení obchodních podmínek, zbývá pak už jen spolehnout se na dobrou vůli delegátů, kteří mohou zákazníkům zajistit vyšší komfort,“ upozorňuje Lukáš Zelený a dodává: „Doporučujeme také nespoléhat se jen na sliby pracovníků cestovní kanceláře. Pokud nemají totéž zákazníci napsané ve smlouvě, služba poskytnuta být může, ale nárok na ni těžko prokážou.“

Dovolená je pro mnoho lidí záležitostí, kterou absolvuje jednou, maximálně dvakrát do roka. Pokud ji provází roztrpčení z nekvalitních služeb, mnoho odpočinku a potěšení nepřinese. Nový občanský zákoník, který vstupuje v účinnost v lednu příštího roku, přináší výslovný nárok na náhradu v případě „ztráty radosti z dovolené“. Nelze ji ovšem požadovat po cestovní kanceláři z důvodu jakéhokoliv negativního zážitku (například hádky s manželem nebo špatného počasí), v zahraničí přisuzují soudy zákazníkům slevu například, když jsou trvale rušeni hlukem z okolí hotelu, či nemají přístup k moři.

Mnoho zajímavých a důležitých informací z oblasti cestování naleznou spotřebitelé v nové brožuře dTestu „Pomocník na cesty“, kterou si mohou zdarma stáhnout na www.dtest.cz/cestovatel.

Kontakty pro média:                                      

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Nikola Švábová, svabova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Díky kotlíkové dotaci můžu v naší obci lépe dýchat