Odstraňovače skvrn proti skvrnám nepomohou
Tisková zpráva z 5.9.2013
dTest: Odstraňovače skvrn proti skvrnám nepomohou
Časopis dTest otestoval osm odstraňovačů skvrn a došel k závěru, že žádný z testovaných produktů nesplňuje ani zdaleka to, co slibuje. Skvrny ve většině případů lépe odstraní samotný prací prášek. Jediný odstraňovač si odnesl uspokojivé hodnocení, jeden známku „dostatečně, všechny ostatní zcela propadly.
Odstraňovače skvrn, které si v reklamě hravě poradí se skvrnou jakéhokoliv původu, mají v porovnání s účinky kvalitního pracího prášku jen málo co nabídnout. Časopis dTest vyzkoušel produkty renomovaných i privátních značek, bohužel však žádný nepřesvědčil, že by se jeho koupě vyplatila. Nejlépe dopadl práškový Vanish Oxy Action Extra Hygiene, s hodnocením „uspokojivě“ (46 %) je to ovšem relativní vítězství.
Testovány byly účinky odstraňovačů na sedmnácti skvrnách různého původu. Největší potíže dělaly hodnoceným produktům mastné skvrny. Pigmentové skvrny, například od čokolády či krve, dokonce některé odstraňovače naopak zafixovaly v tkanině. Ani u skvrn rostlinného původu, na které nejlépe fungují bělidla, nemohly odstraňovače konkurovat kvalitnímu pracímu prášku.
S ohledem na pořizovací náklady lze tedy konstatovat, že se koupě odstraňovače skvrn vesměs nevyplatí, nemluvě o zbytečné chemii, kterou znečišťujeme životní prostředí. „Účinnější a levnější než spoléhat na zázračný univerzální prostředek, je řešit každou skvrnu podle jejího původu a vlastností tkaniny, kterou znečistila. Většinou pomůže vyšší teplota, delší prací cyklus, případně použití osvědčených prostředků - například žlučového mýdla na mastnotu,“ doplňuje k testu Ondřej Jánoška z časopisu dTest.
Kontakty pro média:
Ondřej Jánoška, janoska@dtest.cz, +420 733 617 353
Vlasta Tichá, ticha@dtest.cz, +420 731 789 110
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.