Povánoční slevy mohou přijít draho
Tisková zpráva ze dne 27.12.2013
dTest: Povánoční slevy mohou vyjít draho
Mnoho spotřebitelů vyčkává s nákupy až na období po Vánocích, aby využili všudypřítomných slev. Ne každá sleva se však vyplatí a někteří obchodníci pro zisk dokonce porušují zákon.
Češi slevy milují a prodejci to dobře vědí. Proto někteří přichází se slevami ještě před Vánoci. Ať již zákazník vyrazí do obchodu kdykoliv, je dobré nepodlehnout tlaku a každý nákup pečlivě uvážit. Mezi prodejci se totiž najdou i tací, kteří povánoční „nákupní horečky“ zneužívají. „Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo „sleva“ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ popisuje oblíbený trik Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest, která podobné případy často řeší na poradenské lince 299 149 009. „Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu.“ Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tedy v rozporu se zákonem.
Je rovněž třeba mít se na pozoru před formulacemi typu „slevy až 70 %“, jejichž hlavním cílem je dostat zákazníka do obchodu. V prodejně se však většinou ukáže, že maximální sleva se vztahuje pouze na pár kousků zboží, zatímco většina sortimentu zůstává nezlevněna. Někdy též není patrné, kolik vlastně zboží stojí. Platí, že cena uvedená na věci má být konečná, a zároveň by měla být čitelná také původní cena před slevou.
Často se spotřebitelé setkávají s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. „Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka platí,“ vysvětluje Lukáš Zelený. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi. Nelze však poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona.
Zákazníkům radíme nedělat impulzivní nákupní rozhodnutí a vždy si ověřit, zda je zboží skutečně zlevněné a že takovým nákupem skutečně ušetří. V žádném případě by zákazníci neměli souhlasit s tím, že by se zakoupením zlevněného zboží vzdávali svých zákonem zaručených spotřebitelských práv.
Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu v roce 2010 využily této možnosti již desetitisíce spotřebitelů - poradenská linka časopisu dTest je tak nejvyhledávanější cestou k řešení spotřebitelských potíží v ČR.
dTest, o.p.s. je největší českou organizací na ochranu spotřebitele, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
dTest: Povánoční slevy mohou vyjít draho
Mnoho spotřebitelů vyčkává s nákupy až na období po Vánocích, aby využili všudypřítomných slev. Ne každá sleva se však vyplatí a někteří obchodníci pro zisk dokonce porušují zákon.
Češi slevy milují a prodejci to dobře vědí. Proto někteří přichází se slevami ještě před Vánoci. Ať již zákazník vyrazí do obchodu kdykoliv, je dobré nepodlehnout tlaku a každý nákup pečlivě uvážit. Mezi prodejci se totiž najdou i tací, kteří povánoční „nákupní horečky“ zneužívají. „Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo „sleva“ použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ popisuje oblíbený trik Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest, která podobné případy často řeší na poradenské lince 299 149 009. „Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu.“ Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tedy v rozporu se zákonem.
Je rovněž třeba mít se na pozoru před formulacemi typu „slevy až 70 %“, jejichž hlavním cílem je dostat zákazníka do obchodu. V prodejně se však většinou ukáže, že maximální sleva se vztahuje pouze na pár kousků zboží, zatímco většina sortimentu zůstává nezlevněna. Někdy též není patrné, kolik vlastně zboží stojí. Platí, že cena uvedená na věci má být konečná, a zároveň by měla být čitelná také původní cena před slevou.
Často se spotřebitelé setkávají s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. „Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka platí,“ vysvětluje Lukáš Zelený. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi. Nelze však poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona.
Zákazníkům radíme nedělat impulzivní nákupní rozhodnutí a vždy si ověřit, zda je zboží skutečně zlevněné a že takovým nákupem skutečně ušetří. V žádném případě by zákazníci neměli souhlasit s tím, že by se zakoupením zlevněného zboží vzdávali svých zákonem zaručených spotřebitelských práv.
Kontakty pro média:
Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617
Miloš Borovička, borovicka@dtest.cz, tel.: +420 602 519 828
Poradenská linka časopisu dTest na čísle 299 149 009 je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin. Spotřebitelé zde za cenu běžného tarifu volání mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, se kterými se na českém trhu setkávají. Od spuštění provozu v roce 2010 využily této možnosti již desetitisíce spotřebitelů - poradenská linka časopisu dTest je tak nejvyhledávanější cestou k řešení spotřebitelských potíží v ČR.
dTest, o.p.s. je největší českou organizací na ochranu spotřebitele, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.